Luftfarten er klar til at gå på vingerne med elektrofuels

Med et krav om 30 procent elektrofuels i brændstoffet i 2030, vil Danmark allerede nu kunne sætte skub i den grønne omstilling af luftfarten, mener Rådet for Grøn Omstilling. Foto: Colourbox

»Danmark kan få den mest ambitiøse klimaregulering af fly verden, men det kræver at regeringen og et flertal i Folketinget handler nu«, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling.

KLIMA – For nylig offentliggjorde Klimapartnerskabet for luftfarten et forslag om at iblande 30 procent elektrofuels i alt flybrændstof i 2030, og allerede nu er det stiftet et konkret partnerskab, der kan føre det ud i livet. Med er nogle af de største aktører i branchen som blandt andet Ørsted, Københavns Lufthavne, Mærsk, DFDS og DSV Panalpina.

Ifølge Rådet for Grøn Omstilling er det nu reelt kun regeringen, der mangler for at komme videre med en grøn omstilling af flyvning.

»Danmark kan få den mest ambitiøse klimaregulering af fly verden, men det kræver at regeringen og et flertal i Folketinget handler nu«, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling.

Rådet for Grøn Omstilling har igennem flere år arbejdet for at få erstattet fossilt jetfuel, med flybrændstoffer, der er såkaldte elektrofuels, lavet af CO2, vand, og el fra sol og vind. Et arbejde, der nu er meget tæt på at bære frugt.

Danmark har viden og ressourcer

»Der har manglet handling i forhold til flys klimabelastning i alt for mange år. Flyvning vil være en klimabelastning mange år endnu. Og det er stadig for billigt at flyve. Men med et krav om 30 procent elektrofuels i brændstoffet i 2030, vil Danmark seriøst starte den grønne omstilling af flyvning og tænde et håb om, at vi kan få flyvnings klimabelastning under kontrol. Ikke bare i Danmark, men i EU og i verden«, siger Jeppe Juul.

Han understreger, at der ikke er berettiget håb om, at FNs luftfartsorganisation ICAO, reelt vil nedbringe flyvnings klimabelastning. Derfor er det helt afgørende, at EU træder i karakter – inspireret af medlemslande som Danmark.

»I Danmark har vi både viden og ressourcerne til at udvikle klima-løsninger, der kan bruges i resten af verden. Det er ikke kun et spørgsmål om, at få vores egen klimabelastning ned, men også om at tage ansvar for at det kan ske i hele verden«, siger Jeppe Juul.

Nødvendigt med klare mål

Udover at kræve en iblanding af 30 procent elektrofuels i alt flybrændstof i Danmark i 2030 er det også vigtigt at få et mål for, hvornår alt fossilt jetfuel skal være udskiftet i Danmark.

Det er også vigtigt at få nedbragt den betydelige klimabelastning fra flyvning, der ikke skyldes CO2-udledning, men fx kondensstriber, mener Rådet for Grøn Omstilling.

Rådet arbejder udover udskiftning af fossilt jetbrændstof til elektrofuels også både i Danmark og i Bruxelles for af flyvning pålægges afgifter i samme omfang som på landjorden, fx i form af brændstofafgifter.