Flere ladestandere til elbiler på vej i storbyerne

Merkur og ladeoperatøren Spirii har indgået et samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme. Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller. Foto: Pixabay

KLIMA – Mangel på ladestandere i områder med etageejendomme dæmper lysten til at skifte til en elbil for mange byboere. Men nu bliver det snart nemmere at få strøm på bilen i udvalgte boligområder lover den grønne andelskasse Merkur, som er på vej med flere ladestandere med billig, grøn strøm.


For husejere er det ingen sag at få nem adgang til at sætte strøm til elbilen, for ladestanderen kan sættes op i egen indkørsel. Men det er straks mere bøvlet for elbilejere, der bor i lejlighed i en etageejendom. Der er nemlig mangel på ladestandere i byerne, og derfor rift om ladepladserne, og det er en forhindring for at få lokket flere bilister fra fossile biler over i de mere miljøvenlige el- og plugin hybridbiler.

»Hvis vi skal nå regeringens mål om én mio. el- og plugin hybridbiler på vejene i 2030, altså om bare ni år, så skal det også være praktisk muligt at have en elbil, hvis man bor i etageejendom i byerne. Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning«, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse, Charlotte Skovgaard.

Som et led i arbejdet med at udbrede elbiler til gavn for klimaet, har Merkur og ladeoperatøren Spirii derfor indgået et samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme med start i løbet af de kommende måneder. Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller, de vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab, og til en lav pris. 

Bliver tilgængelige for alle

Jesper Kromann er direktør i den erhvervsdrivende Merkur Klimafond, der ejer og står for finansieringen af ladestanderne. Ifølge ham skal man i byerne typisk binde sig til en særlig abonnementsordning for at få sin strøm til en lav pris.

»Er man så uheldig at skulle lade op på en lader, man ikke har abonnement til, kan det blive dyrt at få strøm på bilen. Vi vil gerne gøre det praktisk muligt for endnu flere at have en bil, der kører på el. Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser«, fortæller Jesper Kromann.

Prisen på at lade på Merkurs standere kommer til at ligge på ca. 3 kr. pr. kWh i år. For kunder i Merkur bliver prisen markant billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh,

De nye ladestandere vil blive opstillet i løbet af foråret. I første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg, og planen er snarest muligt også at udvide til Aarhus og Aalborg.

Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning«, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse, Charlotte Skovgaard. Pressefoto