Vi køber mere økologi og mel. Også corona-øl og hårfarve hitter

Netto, føtex og Bilka har solgt 2,6 millioner flere specialøl fra februar 2020 til januar 2021 sammenlignet samme periode året før. Også mel, hårfarve og økologi sælger godt. Foto: Salling Group

Det seneste år har vendt op og ned på vores indkøb og forbrugsvaner. Salget af manitobamel, økologi, hårfarve og specialøl er steget markant.

Da de historiske hamstringsdage omkring 11. marts 2020 udfoldede sig, var det især toiletpapir, håndsprit og konserves, der fyldte i danskernes indkøbskurv. Den enorme efterspørgsel aftog dog lige så hurtigt, som den blev pustet op.

Covid-19 har givet store udsving i salget af bestemte varegrupper, men nogle ting har i løbet af det sidste års tid også stabiliseret sig og er blevet fast inventar i kundernes indkøbskurv.

Hjemmebageriet har kronede dage

Det lader nemlig til, at den ekstra tid derhjemme har skabt grobund for at samles om hyggelige stunder. Siden marts 2020 er væksten på ingredienser og produkter til hjemmebag således steget markant. Her ses det tydeligt, at danskerne i højere grad går anderledes til værks i hjemmebageriet. Ifølge Salling Group køber vi flere specialprodukter som manitoba- og tipo 00-mel – og mere sukker og kagepynt.

– I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme, siger Jean Ladehoff, der er indkøbsdirektør i Salling Group.

– Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj, siger han.

Corona-øl i stride strømme

Som den øvrige dagligvarebranche har Salling Group også her oplevet en øget vækst på eksempelvis specialøl.

Helt konkret er der blevet solgt 2,6 millioner flere specialøl i Netto, føtex og Bilka fra februar 2020 til januar 2021 sammenlignet samme periode året forinden, mens der i samme periode blev der solgt 1,6 millioner flere alkoholfrie og reducerede øl.

Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere Corona-øl i 2020 end i 2019.

– Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.

Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er vokset med 14 procent i forhold til 2019.