
Danmark er fortsat det land i verden med den højeste økologiske markedsandel på 12 procent. Schweizerne bruger dog lidt flere penge på økologi end os. På verdensplan blev der i 2022 solgt økologiske fødevarer for 135 mia. euro.
***
Med en markedsandel på 12 pct. ligger Danmark stadig helt i front på verdensplan, når det gælder økologisk fødevareforbrug. På anden- og tredjepladsen kommer Østrig og Schweiz med en andel på henholdsvis 11,5 og 11,2 procent.
Det viser nye tal i den årlige økologi-rapport, som blev præsenteret ved åbningen af verdens største økologiske messe i Tyskland, Biofach.
The World of Organic Agriculture fra forskningscenteret FiBL samler viden og statistik fra hele verden og kan igen kåre igen Danmark til verdensmester i økologi baseret på salgstal fra 2022.

Udfordrende år
»Det er stærkt gået, at danskerne stadig har førertrøjen på set i lyset af energikrise og inflation. Der er ingen tvivl om, at 2022 var et udfordrende år for hele fødevaresektoren«, siger Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening.
»Økologien mærkede selvfølgelig også dønningerne, og salget blev påvirket, men heldigvis langt mindre end vi havde forventet. Det er især food-service og de mange indsatser, som vi har gjort i en svær tid, der styrker fundamentet for en stærk økologisk position i Danmark«, siger han.
Salget af økologiske fødevarer faldt i 2022 med to pct. i den europæiske detailhandel. Det skyldes inflation, energikrise, krigen i Ukraine og at forsyningskæderne har været udfordret. Til gengæld er der fremgang i USA, som tegner sig for 43 procent af det verdensmarkedet.
Schweizerne bruger flest penge på økologi
Danmark ligger på en andenplads, når det handler om, hvor mange penge hver indbygger bruger på økologi med godt 2.700 kr. Kun overgået af schweizerne, som bruger godt 3.200 kr.
»De nyeste tal fra 4. kvartal 2023 peger på, at værdien på økologi er på vej frem og faktisk vækster en smule højere end generelle fødevarer. Så vi er forsigtigt optimistiske i en tid, hvor der fortsat er mange ubekendte, som kan påvirke resultatet«, siger Dennis Hvam.
I disse dage fortsætter Økologisk Landsforening sammen med 27 danske virksomheder og organisationen Bio Aus Dänemark med at få danske økologiske fødevarer ud på eksportmarkederne og understøtte den fremgang på tre pct., som de seneste eksporttal fra 2022 viser.
USA, Tyskland og Kina
Ifølge rapporten fra FiBL er det USA, Tyskland og Kina, der er de førende økologiske markeder i verden og derfor også interessante for danske fødevarevirksomheder.
Rapporten »The World of Organic Agriculture« viser, at økologien er i vækst på verdensplan. Der blev i 2022 solgt økologiske fødevarer for 135 mia. euro sammenlignet med 125 mia. euro i 2021.
Også det økologiske landbrugsareal blev øget i 2022, så det nu udgør to pct. af det samlede landbrugsareal i verden.