Stort fremstød for økologiske varer i Kvickly-kæden

De mindre Kvickly varehuse vil få fordoblet deres udvalg, så de vil have omkring 300 forskellige økologiske varer. De store Kvickly varehuse vil have omkring 500. Foto: Økologisk Landsforening

Større udvalg, flere tilbud, mere markedsføring og bedre uddannelse af medarbejderne skal øge omsætningen af økologi i Kvickly med over 100 millioner kr. i år.

ØKOLOGI – Kvickly indleder i denne uge et fremstød for økologi, der skal øge det samlede økologiske salg med 30 procent – svarende til et 3-cifret million beløb i 2007. Nogle af Kvicklys varehuse fordobler deres udvalg af økologiske varer og samler dem i særlige afdelinger, så de er lette af finde. Samtidig uddanner Kvickly sine medarbejdere i økologi.

– Det er et markant initiativ fra Kvickly, som kommer både de kvalitetsbevidste forbrugere og miljøet til gavn. Samtidig er Kvicklys langsigtede engagement i salg af økologiske varer et vigtigt signal til de landmænd, der her og nu overvejer omlægning til økologi, siger direktør Paul Holmbeck, Økologisk Landsforening.

Bred vifte af aktiviteter

Midlerne til at nå det ambitiøse mål på en 30 procents øgning af det økologiske salg er:

Mere markedsføring: På torsdag udsender Kvickly en landsdækkende tilbudsavis udelukkende med økologiske varer. Hver uge resten af året vil der være mere økologi og flere tilbud i kædens aviser.

Større udvalg: De mindre Kvickly varehuse vil få fordoblet deres udvalg, så de vil have omkring 300 forskellige økologiske varer. De store Kvickly varehuse vil have omkring 500.

Nye afdelinger for økologi: For at gøre det nemmere for kunderne samler Kvickly de økologiske varer i særlige afdelinger. Det betyder, at alle de økologiske kolonialvarer er samlet i en afdeling, mens mejeriprodukterne og frugt og grønt er samlet i de respektive afdelinger.

Bedre uddannelse af medarbejdere: Medarbejdere fra samtlige 85 Kvickly varehuse har været på Kvicklys nye Økologiskole, som er udarbejdet i samarbejde med Økologisk Landsforening og leverandørerne Urtekram og Thise Mejeri.

Ny økologisk kogebog: Danmarks mest populære kogebogsforfatter Tina Scheftelowitz har skrevet en helt ny kogebog, som kun kan købes i Kvickly med inspirerende opskrifter med økologiske råvarer.

– Det specielle ved dette fremstød i Kvickly er dels det meget grundige forarbejde, der er gjort sammen med Økologisk Landsforening, dels det lange perspektiv. Dette er en langsigtet strategisk satsning, der skal gøre Kvickly til forbrugernes valg nummer 1 blandt store butikker. Og vi har lyttet til kundernes ønsker til økologien: Flere varer, flere tilbud og lettere tilgængelighed, siger miljøchef Katrine Milman, Kvickly.