Nattog skal tilbage på skinnerne i hele Europa, og togtransport over Europas grænser skal være fremtidens attraktive, grønne transportform, mener SF.
***
Tænk at kunne rejse fra København til Berlin på bare lidt over fire timer med grønt og klimavenligt tog. Fra Middelfart til Milano eller fra Silkeborg til Sofia. Nattog skal tilbage på skinnerne i hele Europa, og togtransport over Europas grænser skal være fremtidens attraktive, grønne transportform.
Det skriver SF, som er klar med et »nyt og visionært togudspil, der skal sætte turbo på den grønne togtransport i EU«.
»Vi er nemlig godt klar over, at vores behov for at kunne rejse rundt i Europa ikke kommer til at ændre sig. Derfor er vi nødt til at investere i et grønt tognet i Europa, så det bliver attraktivt at tage toget frem for flyet«, skriver Kira Maria Peter-Hansen, som sammen med Margrethe Auken, repræsentere SF i EU-Parlamentet.
Fly har en unfair fordel
»Vi skal sørge for, at togrejser på tværs af EU igen bliver et reelt alternativ til flyet. Fly har allerede en vildt unfair fordel, fordi de i modsætning til tog ikke betaler skat. Vi skal gøre det lettere at træffe det grønne valg – ikke sværere. Hvis vi gør det sammen i Europa, kan vi få visionen til at blive til virkelighed«, siger Kira Maria Peter-Hansen, som bliver SF’s spidskandidat til EU-valget om knap tre måneder.
Helt konkret vil SF oprette en fælles grøn togfond sammen med de øvrige lande i EU. Togfonden skal give operatører nem adgang til tog, sovevogne mv. når de vil starte nye, bæredygtige nattogslinjer på tværs af Europa og ikke på forhånd har den fulde finansiering. Samtidig skal der oprettes en fælles digital rejseplan og et bookingsystem på tværs af hele EU.
»Vores drøm om en rejseplan på tværs af hele Europa kræver, at vi i EU forhøjer flyafgiften, så vi kan gøre det billigere at køre i tog. Vi har faktisk en hel reel mulighed her for at mindske klima-belastningen«, siger Pia Olsen Dyhr, der netop har fejret 10-års jubilæum som leder af SF.