Økologien slår ny rekord i Lidl

Supermarkedskæden Lidl har gennem de seneste år skærpet den økologiske profil. Foto: Gustav Bech

Lidls kunder lægger markant flere økologiske produkter i kurven. Det samlede økologi-salg i Danmark er steget med ni procent det seneste år, men hos Lidl er salget gået frem med mere end 20 procent i forhold til samme periode sidste år.

ØKOLOGI – De danske forbrugere køber økologi som aldrig før, og det mærker man hos dagligvarekæden Lidl. Med en fremgang på mere end 20 procent i år i salget af økologiske produkter ligger dagligvarekæden langt over den generelle fremgang for økologi-salg, som ifølge Danmarks Statistik er på 12 procent.

Det er en udvikling, man glæder sig over i Lidl, og årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.

»Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker«, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Flere vælger økologisk kød

Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer, vurderer han.

Det er blandt andet salget af økologisk kød, der er gået i vejret, men også snacks og konfekture har solgt godt. Det er der ifølge Rasmus Pape en grund til.

»Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme. Derudover ønsker kunderne at handle på en måde, som støtter lokale, danske og bæredygtigt producerede produkter«, forklarer Rasmus Pape.

Den positive udvikling i salget af økologi vækker også begejstring hos Økologisk Landsforening.

«Udviklingen for det økologiske salg er rigtig positiv og udtryk for, at forbrugerne i stigende grad har fokus på rene fødevarer, dyrevelfærd og forkælelse, når de handler, siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Flere økologiske produkter på hylderne

I Lidl forventer indkøbsdirektør, Rasmus Pape, også at se en fortsat stigende efterspørgsel på økologiske produkter generelt samt opleve en efterspørgsel på nye produkter som fx kolonialvarer med lang holdbarhed, konserves og frostvarer. Begge dele stiller han kunderne i udsigt – kæden vil nemlig udvide med et endnu større udvalg af økologiske produkter indenfor mejeri, brød, drikkevarer og kolonialvarer. I dag er cirka 15 procent af varerne i Lidls sortiment økologiske.

Forbrugerrådet Tænk har to gange i 2019 kåret Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.