
KRIG I UKRAINE – 15 aktivister fra Greenpeace forsøgte lørdag morgen på fredelig vis at blokere et stort russisk tankskib, SCF Baltica, som er undervejs med olie fra Rusland til Belgien.
Med kajakker, gummibåde og svømmere forsøgte aktivisterne at få olietankeren til at gå på anker eller vende om. Aktivisterne medbragte protestbannere med budskaberne »Stop fuelling the war« og »Oil fuels war«, fortæller Mads Flarup Christensen, generalsekretær i Greenpeace Norden, der selv har deltaget i protesterne i kajak.
Efter den russiske invasion i Ukraine har Vesten svaret igen med hårde økonomiske sanktioner, men alligevel kan Rusland tilsyneladende uhindret fortsætte med at sælge olie til vestlige lande. Eksport af olie og gas tegner sig for en stor del af Ruslands eksportindtægter.
Vi er med til at finansiere krigen
Det er anden dag i træk, at aktivisterne fredeligt har protesteret mod den jævne strøm af olietankere, der passerer gennem dansk farvand med russisk olie. Også fredag protesterede aktivisterne i samme område mod en anden stor tanker med russisk olie. Begge tankskibe trodsede protesten og sejlede uden om aktivisterne og videre.
»Vi er nødt til at stille os i vejen for trafikken af russiske fossile brændsler, indtil vores politiske ledere sætter en stopper for den. Mens ukrainerne lider under blodig bomberegn, og modige russere trodser regimets trusler for at gå på gaden og kræve fred, så fortsætter Europa med at putte penge i Putins krigskiste.«
»Tanker-trafikken gennem Danmark udstiller, at vi er så fossilt afhængige, at trods utallige sanktioner, er alle i EU hver dag med til at finansiere krigen. De må hurtigst muligt sikre os konfliktfri, grøn energi«, siger Mads Flarup Christensen.
189 skibe med olie og gas siden invasionen
I sidste uge lancerede Greenpeace en tanker-tracker. Ved hjælp af den har aktivisterne dokumenteret, at mindst 189 gas- og olietankere er sejlet fra Rusland siden invasionen af Ukraine den 24. februar. Næsten halvdelen (88) af dem har haft en europæisk havn som destination.
Greenpeace har tidligere protesteret imod fossile brændsler, der ankom til EU fra Rusland. I den tyske by Schwedt, der ligger på grænsen til Polen, krævede aktivister importforbud ved en russisk olierørledning.
Aktivister i Hamborg: No coal – No war
I Hamborg skrev aktivister »No coal – No war« på siden af et skib med 100.000 tons russisk kul. Og i forrige uge protesterede Greenpeace i Frankrig mod et omdirigeret russisk tankskib med flydende gas. Det havde tidligere forsøgt at lægge til kaj i Storbritannien, men her nægtede havnepersonalets fagforening at losse. Også havnearbejdere i Frankrig og Holland har nægtet at losse russiske skibe efter krigens udbrud.
Det samme ser vi her i Danmark, hvor både losser og fagforeningen 3F siger, at de er vrede over at skulle håndtere den russiske olie, der fortsat importeres eller passerer gennem dansk farvand.
Politiken forsøgte torsdag at få svar på, om Danmark går ind for det importforbud, som civilsamfundet i Ukraine kalder på, men ingen af de ansvarlige ministre ville svare.