Fransk økologi dribler uden om krisen

Franskmændene har ingen intentioner om at skære ned på deres økologi-forbrug.

ØKOLOGI -Fransk økologi er tilsyneladende i stand til at drible sig fri af den økonomiske krise, som verden over spænder ben for købeivrige forbrugere.

Mens amerikanere i rekordantal fræser græsplænen om for at dyrke egne grøntsager, og briterne dropper bøffen til fordel for baked beans på dåse, holder franskmændene fast i deres indkøbsvaner.

Flertallet af de franske forbrugere har ingen intentioner om at holde op med at købe økologisk mad trods følgerne af den økonomiske nedtur, oplyser Frankrigs økologiske organisation, Agence Bio.

I en forbrugerundersøgelse foretaget for organisation i slutningen af oktober, svarer 74 procent af forbrugerne, som i forvejen køber økologisk, at de vil fortsætte eller endda forøge deres indkøb og forbrug af økologisk mad i de kommende måneder.

– Økologien har vist sig at være i stand til at trodse krisen, konkluderede formanden for Agence Bio, Elizabeth Mercier, ved en pressekonference i forrige uge.

Prisen får større betydning

Trods forbrugernes velvilje viser undersøgelsen, at prisen for de fleste får en stigende betydning

57 procent af forbrugerne siger, at de nu sammenligner priser på økologiske og ikke-økologiske varer, når de køber ind, mod kun 46 procent i en tilsvarende undersøgelse to år tidligere, og Agence Bio erkender, at det relativt høje prisniveau på økologiske varer er en af de allervæsentligste barrierer for  fortsat vækst.

I verdens største økologiske markeder USA og Tyskland er vækstkurverne nu på vej ned, og i Storbritannien er markedet helt fladt, efter at efterkrigstidens værste recession har ramt landet.

Den økonomiske krise vil også lægge en dæmper på væksten i Frankrig, men sidste år steg økologi-salget ti procent til ca. 15 milliarder kroner, og Agence Bio forventer også fremgang i 2009.

Gode eksportmuligheder

I dag udgør økologien kun knap to procent af det samlede fødevareforbrug, men ifølge den danske ambassade i Paris er det helt tydeligt, at efterspørgslen efter økologiske varer er steget mærkbart.

– Udbuddet af franske økologiske produkter er ikke stort nok til at dække efterspørgslen. Importen er stor og stigende, og der er gode afsætningsmuligheder for danske økologiske produkter, skriver statskonsulent Carsten Phillipsen fra den danske ambassade i Paris i et notat til Det Økologiske Fødevareråd i Danmark.

Franskmændene henter ca. en fjerdedel af de økologiske varer i udlandet, og for grøntsager og frugt udgør importandelen ikke mindre end 40 procent.

Man kan købe økologi i de fleste større supermarkeder, men udvalget er langt større i de mange specialbutikker og tre-fire store rent økologiske butikskæder, der tilsammen sidder på en femtedel af den økologiske omsætning.

Butikskæder som Biocoop med næsten 250 butikker, La Vie Claire med 120 butikker og den noget mindre Naturalia med ca. 30 butikker trækker væksten og i de første fire måneder af 2008 solgte øko-kæderne 30 procent mere end i samme periode året før. Kæderne har endnu ikke fremlagt tal for hele året.