Fakta vil fordoble salget af økologiske varer

Butikskæden udvider sit faste sortiment af økologiske varer med 33 procent.

ØKOLOGI – Discountkæden Fakta vil fordoble sit salg af økologiske varer i 2007 i forhold til sidste år.

Det faste udvalg udvides med 33 procent. Dertil kommer, at der vil komme langt flere »Her & Nu« tilbud på økologiske partivarer og markedsføringen udvides i kædens tilbudsaviser.

Samlet er der tale om den største satsning på økologi i Faktas 25-årige historie, oplyser Fakta.

I denne uge kan man se, at markedsføringen af de økologiske varer er forstærket. De syv første sider i Faktas tilbudsavis har udelukkende økologiske varer, hvor der er tilbud på cirka 60 forskellige produkter.

Har bredt sig til hele landet

– Da vi i 2005 introducerede de første økologiske mælkeprodukter fra Thise Mejeri, blev vi overraskede over, hvor stor en succes det blev. Siden har vi udvidet udvalget og varerne bliver revet væk over hele landet. Vi har konstateret, at økologi ikke længere er et storbyfænomen. Nu køber man det i store mængder over hele Danmark, siger indkøbsdirektør Stig Laursen, Fakta.

Fakta har som målsætning at være »Danmarks sunde discountkæde«, og det har øget markedsføringen af sunde varer, ikke mindst frugt og grønt, hvor man også hver fredag eftermiddag mellem kl. 15-16 giver et styk gratis frugt til alle børn, der er sammen med en voksen i Fakta. Den nye satsning på økologi skal ses som led i denne strategi.

Fakta består af 345 butikker med en samlet omsætning på godt otte milliarder kr. Kæden er i kraftig ekspansion og forventer inden længe at åbne butik nummer 350.