Supermarkederne har fået flere plantebaserede produkter på hylderne siden sidste år. Men Vegetarisk Forening efterlyser flere økologiske produkter baseret på danske råvarer.
MAD – Bilka er igen i år blevet kåret til Årets Plantebaserede Supermarked. Det oplyser Dansk Vegetarisk Forening.
Det er resultatet af Dansk Vegetarisk Forenings årlige undersøgelse af udvalget i de danske supermarkeder, hvor mere end 50 typer af fødevarer sammenlignes på 111 parametre – hos 14 supermarkedskæder, heraf 2 online. Undersøgelsens formål er at motivere alle supermarkeder til at forbedre deres plantebaserede udvalg.
Bilka scorede højst med 82 point og vinder prisen som “Årets Plantebaserede Supermarked” i 2020. Nemlig.com følger et stykke efter med 68,3point. Ni supermarkeder scorede mellem 58 og 64 point, mens de sidste tre landede på mellem 38 og 48 point. Den maksimale score er 100.
Stort udvalg er afgørende
»Forbrugerne er klar på den grønne omstilling. 57 % af danskerne vil gerne spise mindre kød. Derfor er et stort sortiment af plantebaserede produkter i detailhandlen vigtigt. Både for dem, der spiser fleksitarisk, vegetarisk eller vegansk, og for dem der bare gerne vil have mere grøn mad i hverdagen. Vi er derfor glade for at se, at flere supermarkeder har fået et bedre sortiment sammenlignet med sidste år«, siger DVF’s generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl.
Undersøgelsen lægger især vægt på, at der er flere valgmuligheder inden for hver varetype. F.eks. at have flere alternativer til plantebaseret “ost” at vælge imellem og ikke bare udbyde én.
»Bilka har så meget butiksplads, at de selvsagt har lettere ved at tilbyde mange forskellige produkter. Men de produkter og kriterier, som vi måler på, er produkter og kriterier, som alle supermarkeder bør kunne leve op til i 2020«, tilføjer han.
Jeanne Svalebech Jørgensen, er erhvervsmedarbejder i Dansk Vegetarisk Forening og har været med til at gennemføre undersøgelsen.
»Bilka scorer især højt på, at de har over 40 af de undersøgte produkttyper, samt at de kan holde en rimelig pris og har økologiske varianter af flere af deres plantebaserede produkter. Siden sidste år har Bilka eksempelvis fået seitan, veganske vaffelis og danske økologiske æbler i butikken. Derudover har de fået sat skilte op ved de plantebaserede produkter, så det er nemmere for kunderne at spotte dem«, fortæller hun.
Lidl er årets højdespringer
Lidl indtager pladsen som »Årets Plantebaserede Højdespringer«, da de relativt set har forbedret deres udvalg mest sammenlignet med 2019. Det skyldes blandt andet, at Lidl har fået deres egen veganske produktserie, Vemondo. Herudover har de nu vegansk pizza, plantepostej, vegansk mayonnaise og flere slags planteyoghurt i deres butikker. Også Rema 1000 har forbedret udvalget siden sidste år.
Butikskæden Netto kan bryste sig af titlen som »Årets Plantebaserede Discount-supermarked« og »Bedst-i-pris«.
Ifølge Vegetarisk Forening opnår Netto en høj score sammenlignet med andre discountsupermarkeder blandt andet på grund af deres egen veganske serie Spir, som indeholder en bred pallette af plantebaserede produkter. Størstedelen af discountsupermarkederne scorer lavere end de større supermarkeder, men deres score er generelt gået op siden sidste år, fordi de har fået flere plantebaserede produkter på hylderne.
Netto vinder i år desuden også i kategorien »Bedst-i-pris«, som sidste år blev vundet af Rema 1000.
Det skyldes Nettos brede sortiment af basisvarer og generelt lavere priser på disse produkter.
6 ud af de 13 produkter, som Vegetarisk Forening har undersøgt, er i Netto faldet i pris sammenlignet med sidste år. For den samlede indkøbskurv med de 13 produkter er Netto 15 kroner billigere end Nemlig.com på 2. pladsen og 19 kroner billigere end Meny på 3. pladsen.
»Generelt er priserne på det plantebaserede basis-sortiment faldende i supermarkederne. De varer, som har haft det største prisfald, er økologisk tofu, plantebaserede alternativer til oste og plantebaseret is«, forklarer Jeanne Svalebech Jørgensen.