Alle supermarkeder dropper kød mærket med »klimakontrolleret gris«

Aktivister mærker svinekød fra Danish Crown for at gøre forbrugerne opmærksomme på, at det er vildledning, når Danish Crown mærker deres pakker med svinekød med påskriften »Klimakontrolleret Gris«. Foto: Greenpeace

Greenpeace har klaget over den kontroversielle mærkning fra Danish Crown, som betegnes som greenwashing og vildledende markedsføring uden nogen form for dokumentation.

MAD / KLIMA – Alle supermarkeder i Danmark har nu meldt ud, at de ikke vil sælge kød mærket med Danish Crowns egen mærkningsordning »Klimakontrolleret gris«, som er kerneproduktet i virksomhedens største reklamekampagne nogensinde.

Det oplyser Greenpeace efter at have været i dialog med landets supermarkeder. 

Allerede i løbet af sommeren meldte COOP, Lidl og Aldi ud, at de ikke ville sælge »Klimakontrolleret gris«, efter Greenpeace klagede over mærkningen og kampagnen til Forbrugerombudsmanden for greenwashing og vildledende markedsføring, og tre andre grønne organisationer stævnede slagterigiganten for kampagnen med samme begrundelse. 

De sidste kæder stopper salget

Nu har Salling Group, Nemlig.com, REMA 1000 og Dagrofa taget samme beslutning, og dermed har alle danske supermarkedskæder valgt at stoppe salget af Klimakontrolleret gris. Danish Crown vil derimod ikke trække mærkningsordningen og kampagnen tilbage.

Kristine Clement, kampagneleder for landbrug og skov i Greenpeace, roser butikskæderne for at vise ansvar og afvise at sælge kød med mærkatet fra slagterigiganten.

»Det er godt nyt for forbrugerne og klimaindsatsen, at den samlede danske detailbranche nu har vist ansvar og ryddet kølediskene for Danish Crowns greenwashing. Danish Crown forsøger at narre os til at tro, at deres svinekød er et godt klimavalg. I virkeligheden er kød en af de mest klimabelastende fødevarer, og Danish Crowns reklamer risikerer at forvirre forbrugerne i en afgørende tid, hvor rigtig mange faktisk ønsker at spise mere klimavenligt«, siger hun.

»Supermarkederne skal have ros for at sætte foden ned overfor Danish Crown. De har stor indflydelse på danskernes indkøb og forbrug af fødevarer. Vores indkøbsvalg påvirkes af de budskaber, vi møder i deres butikker og på deres hjemmesider. Med indflydelse følger ansvar, og det er afgørende, at de er sig ansvaret bevidst og er aktive medspillere i denne nødvendige omstilling af danskernes fødevareforbrug til markant mindre kød i tråd med de officielle kostråd.«