29 nye elbusser i Esbjerg bliver billigere end gamle dieselbusser

Esbjerg Kommune udskifter med et hug de gamle dieselbusser med nye elbusser. Besparelsen er en gevinst for klimaet og for kommunens økonomi. Foto: Esbjerg Kommune

Til december næste år ruller 29 nye kinesiske elbusser ud i Esbjergs gader. Det giver markante besparelser på CO2-regnskabet. Samtidig bliver de samlede udgifter for kommunen lavere end udgiften til de dieselbusser, der kører i dag.

TRANSPORT – I dag offentliggøres afgørelsen på udbuddet af Esbjerg Kommunes kollektive trafik, og det bliver med en pris, der er markant lavere end forventet. Generelt har grøn omstilling i den kollektive trafik betydet en merudgift for kommunerne, men sådan bliver det ikke i dette tilfælde.

»Den teknologiske udvikling går rivende hurtigt, og vi er åbenbart allerede nået derhen, hvor de højere startomkostninger ved indkøb af elbusser, opvejes af lavere driftsomkostninger«, fortæller Lars Berg, administrerende direktør for Sydtrafik.

»Resultatet af dette udbud er godt nyt for den grønne omstilling i hele Sydtrafiks område, hvor flere kommuner er i gang med at kigge på deres muligheder for en mere bæredygtig kollektiv transport«, siger Henning Ravn, der er formand for Sydtrafiks bestyrelse.

CO2-udledning reduceres 70 procent

Helt konkret står Esbjerg Kommune til at spare 3,5 mio. kr., årligt på buskørslen. Oven i hatten kommer en besparelse på CO2. Udskiftningen af de gamle dieselbusser med nye grønne elbusser betyder, at CO2-udledningen reduceres med 70 procent, når man kigger på den samlede kollektive trafik i kommunen.

Det er 2.700 tons mindre CO2 om året, og det glæder Esbjerg Kommune:

»Vores ambition om at være en bæredygtig EnergiMetropol underbygges i den grad med de nye el-busser. Esbjerg bliver den første store by, som udskifter hele bybus-driften i et hug, og alle, der færdes i byen, kan glæde sig til mindre støjende bybusser, som ikke lugter af dieselos. Samtidig er det jo en fornøjelse at implementere en grøn løsning som prismæssigt ikke bare er på linje med, men faktisk er billigere end den tidligere drift«, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.

Tide Bus skal stå for driften

Esbjerg Kommune skal i forbindelse med omstillingen til de grønne busser bygge et nyt busdepot med opladnings-faciliteter på Kattegatvej i det nordlige Esbjerg. Det stilles herefter til rådighed for Tide Bus, der kommer til at køre bybusruterne med elbusser fra en kinesisk fabrikant.

»Panerne om det kommende busdepot er allerede i støbeskeen. Der er valgt en optimal beliggenhed i forhold til at undgå for meget unødvendig buskørsel, og det første spadestik til byggeriet tages her i efteråret«, siger Søren Heide Lambertsen, formand for Teknik & Byggeudvalget i Esbjerg Kommune.

Kontrakten med TideBus A/S har en varighed på 10,5 år med mulighed for forlængelse i yderligere to år.