Om få år vil hver fjerde lastbil køre på el

Længere rækkevidde og hurtigere opladning får flere el-lastbiler på vejene. Pressefoto: Rådet for Grøn Omstilling

Overgangen til el-lastbiler vil ske betydeligt hurtigere end de officielle prognoser hidtil har forudsagt. Allerede i 2030 vil hver fjerde lastbil i Danmark være en el-lastbil, og fem år senere vil halvdelen af alle lastbiler være elektrificeret. Det fremgår af et nyt fremskrivningsnotat fra Rådet for Grøn Omstilling.

***

Danmark ser ud til at klare overgangen fra diesel til el-lastbiler betydeligt hurtigere end forudsagt i Energistyrelsens seneste klimafremskrivning og hurtigere end EU-Kommission lægger op til.

I et nyt notat påpeger Rådet for Grøn Omstilling, at Energistyrelsens tidligere fremskrivninger markant undervurderer den fremtidige udbredelse af el-lastbiler. Daria Rivin, seniorrådgiver hos Rådet, påpeger, at det officielle estimat fra 2023 allerede er blevet overhalet af virkeligheden.

»De officielle tal i klimafremskrivningen fra 2023 undervurderer markant salget af el-lastbiler. Allerede nu er salget fem-seks år længere fremme end forventet. Derfor er der brug for et mere realistisk bud på udviklingen, så vognmænd og virksomheder ikke foranlediges til at tro, at omstillingen først kommer til at tage fart efter 2030«, siger Daria Rivin.

Længere rækkevidde og hurtigere opladning

Ifølge Rådet for Grøn Omstilling vil hver fjerde lastbil i Danmark allerede i 2030 være en el-lastbil, og mere end halvdelen af alle lastbiler vil være elektrificeret i 2035, forudser Rådet.

I 2023 tegnede el-lastbilerne sig for 6,3 procent af lastbilsalget i Danmark, en markant stigning i forhold til Energistyrelsens prognose på kun 1,5 procent. Daria Rivin påpeger også, at nye teknologiske fremskridt, såsom lastbiler med længere rækkevidde og hurtigere opladning, er med til at fremskynde overgangen til elektriske køretøjer.

»EU har skærpet CO2-kravene til nye lastbiler med 50 pct. i 2030. I år kommer der lastbiler på markedet, der kan køre 500 km på en opladning, og senere i år kommer en ny ladestandard, hvor en el-lastbil kan lade fra 20-80 pct. på 30 minutter. Alt dette betyder, at der hurtigere kommer god økonomi i en el-lastbil, og at vi får en betydeligt højere hastighed i omstillingen«, siger Daria Rivin.

Behov for politisk medvind

Selvom udsigterne til en hurtig overgang til el-lastbiler er positive, understreger Rådet for Grøn Omstilling behovet for politiske initiativer for at sikre en hurtig omstilling.

»Vi har brug for større støttepuljer til el-lastbiler for bedre at matche de betydelige beløb, der gives i vores nabolande. Større byer skal kunne etablere nulemissionszoner. Og el skal ligestilles med biobrændstoffer som transportdrivmiddel«, mener Rådet for Grøn Omstilling.