Vi nåede op på 200.000 elbiler i 2023

Ved udgangen af 2023 er der indregistreret 200.000 elbiler i Danmark. Foto: Colourbox

På årets sidste dag i 2023 er der indregistreret 200.000 elbiler. Det er en milepæl i den grønne omstilling af bilparken i Danmark og et vigtigt skridt på rejsen mod CO2-fri transport, lyder det fra bilimportørerne.

***

12. oktober 2022 kunne Danmark skriver historie, da bestanden af elbiler nåede 100.000. Det tog over 100 år at nå de første 100.000 elbiler i Danmark, men de næste 100.000 er kommet på lidt over ét år. I dag har vi nået en ny milepæl med 200.000 indregistrerede elbiler. Det betyder, at mere end 7 procent af den danske bilbestand nu udgøres af elektriske biler, oplyser De Danske Bilimportører.

»Der er kommet kraftig acceleration på elbil-salget, særligt i løbet af det sidste år, hvilket har resulteret i, at der nu er 200.000 elbiler på de danske veje. Det er gode nyheder for den grønne omstilling, hvor elbilerne spiller en nøglerolle«, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Også hos bilejernes interesseorganisationer, FDM, mærker man tydeligt, at interessen for elbiler stiger.

»Bilsalget har i 2023 været helt elektrisk. På bare lidt over et år har vi fordoblet antallet af elbiler på vejene til nu 200.000. At danskerne i den grad har fået appetit på at køre elbil, mærker vi tydeligt i FDMs købsrådgivning, hvor syv ud af 10 henvendelser i dag handler om enten valg af elbil eller opladning«, siger Stina Glavind, adm. direktør i FDM.

Prisfald har givet medvind

Den positive udvikling i bilpriserne er en af de faktorer, der har givet medvind til salget, og samtidig går det godt med udrulning af ladeinfrastruktur, siger hun.

»Men skal vi holde kadencen i det nye år, og have endnu flere til at vælge elbil, er der brug for helt billige elbiler til dem, som har et mindre bilbudget, og at politikerne gør det nemmere, at for eksempel boligforeninger får bedre og nemmere mulighed for at etablere den nødvendig ladeinfrastruktur«, understreger hun.

De nye elbiler har fået længere rækkevidde. Det går hurtigere med at lade dem op, og samtidig er der blevet markant kortere afstand mellem ladestanderne. Det er med til at skubbe på salget af nye elbiler.

Afgifter kan bremse

Forude venter dog en risiko for en opbremsning i salget, da afgiftslettelserne, der hidtil har været med til at mildne skiftet fra benzin og diesel til el, står til at blive udfaset fra 2026. De prisstigninger, der følger med, vil betyde, at salget vil stagnere, da de mindre og billigere elbil-modeller endnu ikke er på markedet, siger bilimportørerne.

»De kommende afgiftsstigninger kan sætte en kæp i hjulet på elbil-salget, hvis de bliver indfaset for tidligt. Hvis flere danskere skal med på elbil-vognen, er det vigtigt, at de billigere elbil-modeller får fodfæste på markedet, inden registreringsafgiften hæver priserne«, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Tesla er fortsat den mest solgte elbil i Danmark. Faktisk indtager de to Tesla-modeller, model 3 og model Y, både første- og andenpladsen på listen over de mest solgte elbiler. Som nummer tre kommer Volkswagen ID.4. Nummer fire er Skoda Enyaq iV, og nummer fem er igen Volkswagen, denne gang med modellen ID.3.