Tarmbakterierne har betydning for vores vægt

En glutenfri sommerlasagne med valnødder, som er gavnlige for tarmfloraen og styrker vores immunforsvar. Foto: Kirsten Skaarup

Middelhavskosten kan ændre vores tarmflora, og den kan have betydning for, om vi kan tabe os eller ej, viser forskning.


KØDFRI FREDAG
Af Kirsten Skaarup, madskribent og blogger

Vi ved vist alle, at middelhavskost er sund mad – og så er den lækker: fuld af solmoden smag, grøntsager med masser af fylde, bønner og linser, krydderurter, olivenolie, nødder, kerner og frø. Kort sagt: guf for både smagsløgene og alle kroppens celler!

Nu viser helt ny forskning, at middelhavskosten også kan ændre vores tarmflora – og den kan have betydning for, om vi kan tabe os eller ej.

I relation til overvægt har et team af forskere fra Frankrig, Italien og Danmark (fra Danmark Henrik Munch Roager, Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet) kigget på, hvordan middelhavskosten indvirker på vores vægt, og hvor hurtigt en kostomlægning giver reaktion.

Det er for længst bevist, at middelhavskosten sænker risikoen for hjerte-karsygdomme, slagtilfælde og type 2 diabetes. Den nye undersøgelse viser desuden, at de, der spiste middelhavskosten, også fik et lavere kolesterolniveau – og så ændrede sammensætningen af tarmbakterier sig. 

Opdelt i to forsøgsgrupper

Forsøgsdeltagerne, der alle var overvægtige, blev opdelt i to grupper, hvoraf den ene skulle spise mindre rødt kød, flere fisk og flere grøntsager og frugt end normalt og supplere med masser af linser, bønner, korn og valnødder. I det hele taget spise en fuldkornskost.

Den anden gruppe skulle spise som de plejede: dvs meget fedt og sukker, masser af animalske proteiner og ganske få grøntsager og frugter.

Tarmbakterierne ændrede sig

I løbet af blot en måned så forskerne en ændring af kolesterolniveauet hos de personer, der spiste den sunde kost. Men også sammensætningen af tarmbakterier ændrede sig i gunstig retning – og blodsukkerbalancen blev forbedret. De, der havde opnået en større diversitet i tarmbakterierne, oplevede også et lavere inflammationsniveau.

Det, der imidlertid undrede forskerne, var, at ikke alle på den sunde kost oplevede et vægttab, og det hænger muligvis sammen med deltagernes forskellige sammensætning af tarmbakterier. Og det ser ud, som om de, der forbedrede deres insulinfølsomhed, havde en anderledes bakteriesammensætning fra starten.

Undersøgelsen indikerer, at sammensætningen af tarmbakterier har indvirkning på, om det er let eller svært at tabe sig.

Valnødder styrker vores tarm

Som en ekstra gevinst i undersøgelsen viser det sig, at valnødder er gavnlige for tarmfloraen. Når de molekyler, der hedder urolithiner, nedbrydes i tarmen, styrker det vores tarmceller og immunforsvar.

Så konklusionen af undersøgelsen er endnu en gang, at en grøn og grov kost er det optimale for både tarmbakterierne og kroppen som helhed. Og spar ikke på valnødderne, som også er gode for vores hjerne.

I min opskrift på sommerlasagne indgår valnødder. Lasagnen er glutenfri. Mad uden gluten letter tarmproblemer hos dem, der ikke tåler dette protein.

Se opskriften: Lasagne med sommergrønt – glutenfri

Læs mere om studiet i det medicinske tidsskrift GUT.