Lav afgift på el skal gøre det attraktivt at købe elbil

Bilkommissionen foreslår, at alle private forbrugere skal have adgang til en lav elafgift på 0,8 øre per kWh, når en elbil skal oplades. Foto: Eon

TRANSPORT – Elafgiften for at oplade sin elbil privat skal sættes ned, så det bliver mere attraktivt at købe en elbil, lyder et forslag for Bilkommissionen.

Det er ikke hensigtsmæssigt, at private, der ikke har elopvarmede huse, skal betale højere afgift for at oplade deres elbil. Derfor anbefaler Bilkommissionen, at alle private forbrugere skal have adgang til en lav elafgift på 0,8 øre per kWh, når en elbil skal oplades.

Det sker i kommissionens anden delrapport om en grøn omstilling for personbiler, der kom fredag, skriver Ritzau.

Som reglerne er nu, får private kun adgang til den lave elafgift på 0,8 øre pr kWh ved al elforbrug over 4000 kWh årligt, hvis hjemmet i forvejen er elopvarmet.

Er ens hjem opvarmet med eksempelvis fjernvarme eller naturgas kan det betyde, at man betaler 2000 til 3000 kroner mere i årlig afgiftsbetaling ved opladning af en elbil med de nuværende regler, skriver kommissionen.

Den foreslår installation af en bimåler, der alene måler elforbruget til opladning af elbilen som det mest målrettede system til afregning af elafgift til opladning.

– Bilkommissionens forslag er helt rigtigt, fordi der under nuværende rammevilkår sker en skæv og urimelig forfordeling af potentielle elbilkøbere, som tilfældigvis har fjernvarme, og som derfor får en højere regning for deres elbil, siger Jesper Koch, der er analysechef hos Dansk Fjernvarmes tænketank Grøn Energi.