Kød og mælk får fire gange så mange reklamekroner som plantebaseret mad

Der kanaliseres fortsat langt flere midler gennem landbrugets afgiftsfonde til at fremme animalske produkter i forhold til plantebaserede fødevarer, viser nye tal. Det strider direkte mod kostrådenes anbefalinger og er derfor problematisk, mener Klimarådet. Foto: Colourbox

Der bruges fire gange så mange offentlige midler på at reklamere for kød- og mejeriprodukter som på at fremme og udbrede vegetabilske fødevarer. Det viser en ny gennemgang af bevillingerne fra landbrugets produktions- og promilleafgiftsfonde, som netmediet Altinget.dk har foretaget.

Kampagner for kød kan gøre det sværere at drive en normalisering af klimavenlig kost, og de kan bidrage til folks oplevelse af, at det er normalt at have et stort indtag af animalsk kost.

Sidste år blev der således sat cirka 29 millioner kroner af til at fremme afsætningen af animalske produkter i Danmark, mens fondene til sammenligning brugte cirka syv millioner kroner på at udbrede de vegetabilske fødevarer.

Det møder endnu engang kritik fra regeringens uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der også var ude med en løftet pegefinger, da tallene viste et lignende billede i 2021.

Fordelingen »strider direkte mod kostrådenes anbefalinger« om at spise mindre kød og mere plantebaseret, lyder det fra klimaeksperterne, skriver Altinget.dk