Flest dræbte motorcyklister i 10 år

, siger Lene Michelsen, formand for MCTC-Landsforeningen for Motorcyklister. Foto: Rådet for Sikker Trafik

Nye tal viser, at 2019 endte med det højeste antal dræbte motorcyklister i 10 år. Det er særligt soloulykker og ulykker med personbiler, som dræber og kvæster mange motorcyklister.

TRANSPORT – I 2019 blev 27 motorcyklister dræbt i Danmark, og det er det højeste antal i 10 år. Hvis det antal skal nedbringes, kræver det en ændring i adfærden hos både motorcyklister og hos bilister, mener Rådet for Sikker Trafik og FDM. Når motorcyklister er involveret i ulykker, ender det nemlig alt for ofte fatalt eller giver livslange konsekvenser.

Der er særligt tre ting, der springer i øjnene, når man kigger på dødsulykker på motorcykel i Danmark. I mere end 9 ud af 10 dødsulykker på motorcykel, er det en mand, der bliver dræbt. Og i mere end 8 ud af 10 dødsulykker kørte motorcyklen for stærkt. Samtidig øger for høj hastighed på motorcyklen risikoen for, at andre trafikanter overser motorcyklisten, hvilket også er en hyppig faktor i ulykkerne.

– De sidste 10 år er antallet af dræbte og tilskadekomne motorcyklister ikke blevet nedbragt, som vi har set det hos andre trafikantgrupper. Derimod har antallet ligget stabilt med få udsving, og den triste rekord med 27 dræbte motorcyklister i 2019 understreger, at vi ikke er i mål endnu. Det er alt for ofte menneskelige fejl eller direkte forkert adfærd, som er grunden til, at ulykkerne sker, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Personbiler involveret i motorcykelulykker

En ny undersøgelse viser, at langt størstedelen af ulykkerne med dræbte og tilskadekomne motorcyklister fordeler sig på to kategorier. Isoleret tegner ulykker, hvor en personbil er involveret, sig for 50 procent af de registrerede motorcykelulykker, hvor en motorcyklist blev dræbt eller kom til skade. Det viser en opgørelse for perioden 2015 til 2019 fra Vejdirektoratet.

– Vi ser med bekymring på det høje antal dræbte motorcyklister. Bilerne bliver løbende mere sikre, og det vil med tiden uden tvivl også have en afledt positiv effekt for motorcyklisternes sikkerhed, men vi kan ikke vente på, at systemerne skal knække ulykkesstatistikken. Derfor opfordrer vi bilisterne til at være ekstra opmærksomme, orientere sig en ekstra gang og vente med for eksempel at køre ud fra en sidevej eller svinge, hvis man er det mindste i tvivl om motorcyklens hastighed. Overser man en motorcyklist, kan det ende fatalt, siger chefkonsulent Dennis Lange fra FDM.

Bekymring hos Landsforeningen for Motorcyklister

Hos landets største motorcykelforening, MCTC – Landsforeningen for Motorcyklister, ser de med bekymring og ærgrelse på, at der er sket flere dødsulykker, og at antallet af tilskadekomne motorcyklister ligger på niveau med tidligere år.

Soloulykker tegner sig for mere end 30 procent af motorcykelulykkerne med dræbte eller tilskadekomne, viser ulykkestal fra Vejdirektoratet. Og det giver anledning til at kigge indad og se på, om der er forbedringspotentiale i nogle motorcyklisters adfærd.

– Jeg har desværre oplevet at miste gode motorcykelvenner i tragiske ulykker, og uanset hvem der har skylden i ulykken, er det fuldstændig meningsløst, når det sker, siger Lene Michelsen, formand for MCTC-Landsforeningen for Motorcyklister.

– Som motorcyklist er man nødt til selv at tage ansvar for sin egen sikkerhed i trafikken, og det handler blandt andet om at passe på farten og sikre sig, at andre trafikanter har set en. Vi håber, at 2020 kan blive året, hvor kurven for dræbte og tilskadekomne motorcyklister knækker, siger hun.