Danske svinebønder bliver i Rusland trods Putins krig i Ukraine

Vladimir Vladimirovitj Putin er Rulands præsident. Foto: Pixabay

KRIG I UKRAINE – Virksomheder, der stadig opererer i Rusland, har ikke forstået situationens alvor. »Det tyder på grådighed, arrogance og naivitet hos de virksomheder, der bliver«, siger professor Jeffrey Sonnenfeld fra Yale University til Politiken.

Nogle af Danmarks største bønder er med til at underminere det internationale pres på Ruslands præsident, Vladimir Putin, og holde gang i hans brutale krig mod Ukraine, så længe de fortsætter deres produktion af svin og afgrøder i Rusland.

Sådan lyder den krasse kritik fra Jeffrey Sonnenfeld, der er professor ved det fremtrædende amerikanske universitet Yale, hvor han er ansvarlig for en database, som løbende registrerer internationale virksomheders ageren i Rusland.

»De her selskaber handler skammeligt. De behøver ikke at være der. Rusland kan udmærket brødføde sit eget folk uden de her virksomheder«, siger han til dagbladet Politiken søndag.

En lang række af Danmarks største erhvervsvirksomheder som Mærsk, Carlsberg, Danfoss og Jysk har annonceret, at de trækker sig helt ud af Rusland – ofte med store økonomiske tab til følge. Det samme har fødevarevirksomheder som Arla Foods, DTL, DanBred og Bovi Danmark.

Tørnæs fortsætter i Rusland

Alligevel kører flere store danske landbrugsvirksomheder med farme i Rusland foreløbig videre og har ifølge Politiken ikke annonceret nogen endelig beslutning om at trække sig ud.

To af dem er Krasnodar-Agro og AgroEast, der har den succesrige svinebonde, Jørgen Tørnæs, som medejer og bestyrelsesformand. De to selskaber har adresse på den gård i Holstebro, som han deler med sin hustru, Venstre-politikeren og tidligere minister Ulla Tørnæs.

Politiken har gennem flere dage forsøgt at komme i kontakt med Jørgen Tørnæs, men han er ikke vendt tilbage. Men ifølge Kjeld Uhrenholt, der er direktør i Krasnodar-Agro, som netop har offentliggjort et regnskab, hvor ejerne hiver 10 millioner kroner ud af selskabet, ser virksomheden tiden an, mens den planlægger at sælge, hvis den kan finde en køber.