Slut med turbokyllinger i Aldi

De hurtigtvoksende kyllinger er på vej ud hos de store supermarkedskæder, og mange restauranter vil heller ikke længere servere turbokyllinger. Foto: Anima

Supermarkedskæden Aldi Danmark indstiller salget af fersk turbokylling. Dyreværnsforening kalder det et ‘kvantespring’ og forudser, at flere supermarkedskæder følger efter.

DYREVELFÆRD – I Aldi er det snart slut med at finde den kontroversielle turbokylling i køledisken. Supermarkedskæden har nemlig besluttet at stoppe salget af al fersk kylling, der kommer fra den hurtigtvoksende Ross 308. 

»Hos Aldi prioriterer vi dyrevelfærd højt. Derfor tager vi nu det fulde skridt og udfaser den hurtigtvoksende kylling fra vores ferske sortiment med kylling. Vi håber at inspirere andre i branchen, og vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage godt imod initiativet«, siger Karina Marott, marketing- og kommunikationsdirektør i Aldi. 

Fremover vil Aldi i stedet bruge den langsommere voksende og mere robuste kyllingerace, Ranger Gold. Udfasningen finder sted i løbet af september og oktober måned i år. Initiativet vil få betydning for ikke mindre end 1,6 millioner kyllinger om året som fremover vil have et-statsligt dyrevelfærdshjerte.

Sensationelt skifte

Turbokyllingen Ross 308 vokser fra 50 g til over 2 kg på omtrent fem uger. Det giver problemer, fordi knoglerne ikke kan følge med. Kyllingerne døjer blandt andet med gangproblemer, lammelser og vejrtrækningsbesvær. Det har fået flere dyreværnsorganisationer til at kritisere brugen af den hurtigtvoksende kylling.

Dyreværnsforeningen Anima mener, at Aldis initiativ er et kvantespring for dyrevelfærden. Ifølge Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima, forstærker skiftet den positive udvikling for kyllingevelfærd, der er i gang i samfundet nu:

»Flere og flere forbrugere er blevet opmærksomme på, at livet for en forvokset turbokylling ikke er noget, vi kan være bekendt i Danmark. Derfor er det sensationelt, at en stor spiller som Aldi er på forkant med udviklingen og viser stærkt lederskab i sin branche. Forbrugerne vil belønne det og mit bud er, at konkurrenterne bør følge med, før turbokylling får samme klang, som buræg endte med at få,« siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima. 

Vivaldi dropper turbokylling

Alene i år har kendte brands som Espresso House, Lidl, 7-Eleven og Scandic Hotels valgt at droppe den kontroversielle turbokylling og i dag har den succesrige cafékæde Vivaldi meddelt, at også her er det fortid med turbokylling på tallerkenen i Vivaldi.

Den succesrige cafékæde, der åbnede sin første café tilbage i 1999, og i dag har 19 caféer landet over, har nemlig valgt at fjerne den omdiskuterede kylling fra menuen. Samtidig sætter kæden krav om bedre plads og naturligt lys til kyllingerne.

Anima forudser, at kampagnen mod turbokyllinger vil få lige så meget medvind, som kampagnen mod buræg fik for få år siden. Således planlægger organisationen nu et stort kampagnefremstød, som skal skubbe på at få turbokyllingerne helt ud af de danske supermarkeder.