Slagterigigant lancerer plantebaserede fødevarer

Det plantebaserede sortiment består af otte produkter. Her er det veggie boller i tomatsauce. Pressefoto: Danish Crown

PLANTEBASERET MAD – Under brandet Den Grønne Slagter vil slagterigiganten Danish Crown nu snuppe en bid af markedet for plantebaserede fødevarer. En ny produktserie er startskuddet på Danish Crowns arbejde med alternative proteiner.

Storslagteriet Danish Crown, der slagter millioner af svin og sælger svinekød overalt i verden, vil med en ny produktserie satse på det voksende marked for plantebaserede produkter. Serien omfatter otte forskellige produkter og vil være at finde i kølediskene i de fleste supermarkeder i løbet af de første uger i januar.

»Når vi går nye veje, er det helt afgørende for os at have produkter klar, der både smager godt og som forbrugerne let kan tilberede. De produkter har vi nu, og som en af Danmarks absolut største leverandører af fødevarer vil vi gerne være med til at udvikle udbuddet af plantebaserede produkter«, siger Jais Valeur, topchef i Danish Crown.

Tror på stigende efterspørgsel

»Vi tror på en stigende efterspørgsel efter alternative proteiner i de kommende år så de produkter der rammer markedet nu, er vores første lille skridt ind på det marked«, siger han.

Produktserien består både af færdigretter og komponenter til måltiderne. Fælles for alle otte produkter er ifølge Valeur, at de er lette for forbrugerne at tilberede. Produkterne er fremstille uden soja og hovedingredienserne er enten nordiske eller økologiske grøntsager.

»Vi har arbejdet intensivt med produkterne for at komme helt på plads med både smag, tekstur og tilberedning, understreger Mette Schacht Færch, der er direktør for marketing og innovation i Danish Crown Nordics.

»I det arbejde har det vist sig, at netop tilberedningen er helt central for at få en god oplevelse med produkterne. Kort fortalt skal flere af de plantebaserede produkter eksempelvis steges på lavere varme end kød, og det er noget af det, vi nu sætter ind for at lære forbrugerne, når de køber et af vores produkter«

»Uanset om forbrugerne vælger vores færdigretter eller en af vores måltidskomponenter som eksempelvis nuggets eller burger, så er produkterne meget hurtige at tilberede, og det ved vi er vigtigt for mange af de forbrugere, som ønsker at spise mere plantebaseret«, siger hun.

To ud af tre vil spise mere klimavenligt

I forbrugerundersøgelser svarer mere end hver tredje dansker, at de inden for det sidste år har skåret ned på deres kødforbrug, og to ud af tre danskere har et ønske om at spise mere klimavenligt.

Danish Crown vurderer, at der på kort og mellemlangt sigt vil være et marked for op til 500.000 kødfrie måltider om ugen i Danmark. På den baggrund er det Danish Crowns mål at nå en omsætning i det plantebaserede segment på et større tocifret millionbeløb allerede i 2022.

Det plantebaserede sortiment består af otte produkter. Veggie fars, Veggie Bites, BBQ burger, Nuggets, Schnitzel og Veggie Deller samt de indisk inspirerede færdigretter Tandoori og Biryani.