

Landbruget lobbyer mod plantefars, men holder sig ikke for fine til at misbruge kikærtens smukkeste udtryk: Hummus. Hvis forbrugerne er så dumme, at de tror, at havremælk indeholder yversekret og planteburgere oksekød, hvordan skal de så ikke kunne forledes til at tro, at leverpostej består af hummus?


KOMMENTAR
Af Mickey Gjerris
Lektor i bioetik, Phd., forfatter og foredragsholder uden portefølje
Landbruget synger konstant den samme sang om, hvor meget de bakker op om den grønne omstilling, hvor innovative de er og hvor de dog bare ville ønske, at forbrugerne ville træffe det rigtige valg. Så skal de nemlig nok levere det ønskede.
Samtidig lobbyer erhvervet i EU for, at der bliver indført lovgivning, så drikke baseret på planter ikke må kaldes …mælk. Produkter baseret på planter må heller ikke kaldes fars, pølser, burgere mm. Og emballagen til plantebaserede produkter må hverken i tekst eller form på nogen måde kunne forveksles med animalsk baserede produkter.
Havremælk må således ikke sælges i kartoner, der kan forveksles med mælkekartoner (hvad man stiller op med juice med frugtkød i, har man vist ikke helt styr på). Du kan gå ind og søge på »EU amendment 171«, hvis du vil vide mere.
Mosede indvolde fra dyr
Det betyder imidlertid ikke, at man holder sig for fine til at misbruge kikærtens smukkeste udtryk: Hummus. Her i en reklame, der skal få dig til at spise mere postej baseret på mosede indvolde fra et levende, sansende og følende pattedyr.
Og så spørger man sig selv:
A: Opfylder landbruget blot en efterspørgsel på klimafjendske produkter – eller bruger de millioner og millioner af kroner på at fastholde og øge den?
B: Hvis forbrugerne er så dumme, at de tror, at havremælk indeholder yversekret og planteburgere oksekød, hvordan skal de så ikke kunne forledes til at tro, at leverpostej består af hummus?
Den animalske produktion er presset
Så næste gang en politiker eller landbrugslobbyist stiller sig op foran dig og forsvarer erhvervet med, at man blot leverer, hvad forbrugerne ønsker og i øvrigt vil detailregulere designet på fødevareemballage for at beskytte dig mod en uovervindelig forvirring omkring dine indkøb, så vil jeg foreslå, at du viser dem dette billede.
Sandheden er, at den animalske produktion er presset. Det er ikke mærkeligt al den stund, at den er baseret på milliarder og milliarder af dyrs smerte, frustration, lidelse og død og en af de primære årsager til klima- og biodiversitets-katastroferne, som vi befinder os midt i. Klimaforandringer, artsudryddelse, fældning af regnskov og forurening af jord, hav & luft er en direkte konsekvens af leverpostej.
Omstillingsvilligt og naturelskende erhverv
Ikke desto mindre sælger dette omstillingsvillige og naturelskende erhverv, der ikke viger tilbage for nogen form for lobbyindsats for at beskytte sine snævre økonomiske interesser, nu deres produkt som en direkte konkurrent til hummus, der på alle måder er bedre for vores fælles klode og fremtid – samtidig med man forsøger at få gennemført en absurd lovgivning i EU med den mest hykleriske begrundelse i historien.
Det er ikke alene utroligt, at et erhverv vil opføre sig sådan, men at vi som samfund støtter dette økologiske og økonomiske vanvid med milliarder af skattekroner hvert år – senest modtog en lille gruppe svineproducenter 250 millioner skattekroner til at udvide produktionen.
Som Sigourney Weaver siger i Avatar: »They’re pissing on us and not even giving us the courtesy of calling it rain.«
Så jeg vil anbefale, at du hjælper industrien og benytter deres #leverpostejsmad til at fortælle dem om din begejstring for erhvervet og deres produkt – som jeg hellere må understrege IKKE indeholder hummus. Man ved jo aldrig med jer forbrugere – I er så nemme at forvirre.
Velbekomme!
Forslag til debat sendes til editor@greenupdate.dk
Skriv så kort som muligt. Husk at angive navn, adresse, stilling eller politisk / organisatorisk tilhørsforhold eller andre relevante informationer. Vedhæft gerne portrætfoto.