Gucci og andre store modebrands vil ikke længere sælge pels fra dyr

En ung pige reklamerer for de danske pelsdyravlere i Copenhagen Fur ved Folkemødet på Bornholm 2014. Foto: Gustav Bech

Gucci og 12 andre modebrands vil ikke længere benytte pels fra dyr. Dyreværnsorganisationen Anima jubler over beslutningen og kalder den for endnu et bevis på, at pels er passé.

DYREVELFÆRD – Et efter et fravælger de store modehuse at anvende pels fra dyr i deres kollektioner, og senest er det Kering Group, der har meddelt, at de dropper pels fra altid.

Beslutningen skyldes hensynet til dyrevelfærd, siger direktør François-Henri Pinault i en pressemeddelelse.

»Når det gælder dyrevelfærd, har vores gruppe altid vist sin villighed til at forbedre praksis i vores leverandørkæde og i luksussektoren i almindelighed. Tiden er nu inde til at gå et skridt videre og stoppe brugen af pels i alle vores kollektioner«, siger Pinault.

Kering Group står bag kendte modebrands som Gucci, Saint Laurent og Balenciaga og havde i 2020 en omsætning på over 13 milliarder euro.

Jubel hos Anima

Dyreværnsorganisationen Anima jubler over beslutningen og kalder den for endnu et bevis på, at pels er passé. Organisationen håber, at ikke mindst danske politikere vil notere sig nyheden.

»Mens danske politikere i ramme alvor diskuterer, om vi igen skal have minkavl i Danmark fra næste år, er tendensen ude i verden helt klar: Pels er passé. Og heldigvis for det, for pelsfarme, hvor dyr holdes indespærret i små trådbure uden mulighed for at udleve deres naturlige adfærd er pr definition lig med dårlig dyrevelfærd«, siger Joh Vinding, direktør hos Anima.

Luksusmærker dropper pels

Kerings politik vil gælde fra efterårskollektionen 2022 og omfatter mærkerne: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, DoDo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.

Anima har gennem flere år drevet kampagner for pelsfri mode, og side 2017 har en stribe luksusmærker valgt at droppe pels fra dyr. Det gælder blandt andet Chanel, Burberry, Versace og Prada.

»Kerings beslutning er helt fantastisk, og det står nu fuldstændig klart, at der ingen fremtid er for pels. Jeg tror mange modefirmaer nu vil tage konsekvensen, og vi kan se frem til, at moden bliver dyrevenlig og pelsfri«, siger Joh Vinding.