Forside Økologi Millionlån via crowdfunding sikrer Thise en fremtid uden sojafoder

Millionlån via crowdfunding sikrer Thise en fremtid uden sojafoder

Thise Mejeri lancerede for nylig nye produkter fremstillet af græsmælk fra køer, der udelukkende æder græs- og græsmarksprodukter. Køerne får intet korn, soja eller anden form for tilskudsfoder. Foto: Thise Mejeri

På en halv time har Thise Mejeri rejst en million kroner fra danske forbrugere via crowdfunding til en ny og bæredygtig foderstrategi, der skal udfase brug af importeret soja.

UDFASNING AF SOJA – 147 forbrugere siger nu nej tak til brug af sojafoder i landbruget og har på kun 35 minutter støttet Thises planer om en ny, alternativ foderstrategi. Det er det hurtigst tegnede lån til dato på Coop Crowdfunding.

Fremover skal Thises køer mæske sig i danskproducerede afgrøder som hestebønner, lupiner og ærter, der kan dyrkes på landmændenes egne marker.

Vigtigt at involvere forbrugerne

Thise har helt bevidst valgt at finansiere det nye projekt via crowdfunding, siger Poul Pedersen, der er direktør for det økologiske mejeri på Salling.

»Det er vigtigt for os at involvere forbrugerne, og dette crowdfunding lån bekræfter os i, at der i den grad er opbakning til den nye og bæredygtige foderstrategi,« siger Poul Pedersen.

»Processen med udfasning af soja er så småt løbet i gang, og vores mål er, at vi senest i 2023 helt satser på at droppe soja som fodermiddel. Og det ligger os meget på sinde, da importeret soja i dag faktisk svarer til en tredjedel af dansk landbrugs totale klimabelastning«.

Det er især de 72 andelshavere – dvs. landmænd – hos Thise, der har skubbet på i forhold til den nye foderstrategi. En af dem er økologisk landmand Søren Just, der netop har sået flere ærter og hestebønner på sine marker, så han til efteråret udelukkende kan fodre med danske afgrøder.

»Vi er rigtigt glade for at være nået hertil, hvor vi begynder at udfase soja i vores foderstrategi. Det er klart, at det rent praktisk er en stor omvæltning for os landmænd, men for os skal produktion og bæredygtighed gå hånd i hånd for at det giver mening, og så er det jo ret fedt, at vi selv kan dyrke, raps, ærter og hestebønner til vores køer,« fortæller Søren Just.

Danskerne vil gerne investere i grønne virksomheder
Thises nye millionlån er tegnet via Coop Crowdfunding, hvor forbrugerne det seneste år har rejst omkring 3,4 millioner kroner til danske producenters grønne tiltag. Pengene er blandt andet gået til etablering af et ’plantelaboratorium’ til udvikling af nye kødfrie pålægstyper samt en maskine, der sænker elforbruget i en produktion med 25 procent.

»Vi ved, at mange danske forbrugere gerne vil bidrage til den grønne omstilling, men har svært ved at finde ud af, hvad de helt præcist kan gøre, så det ordentligt batter. Med crowdfunding får de mulighed for at investere direkte i virksomheder, der gør sig umage og tager de valg, der er brug for, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling – og det oplever vi lige nu en stor interesse i,« fortæller Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding.

»Samtidig ved vi, at de virksomheder, som henter investering via crowdfunding, oplever, at de inviterer forbrugerne indenfor og knytter tættere bånd med dem, hvilket også betyder, at investorerne ofte ender med at blive ambassadører for den pågældende virksomhed«, siger han.

Thise-lånet løber i 18 måneder og giver 1,9 % i rente. 147 danskere har investeret.

Thise-lånet blev lanceret 12. april 2021 kl. 10 på crowdfunding.coop.dk og var fuldtegnet kl. 10.35. Lånet har en løbetid på 18 måneder med en rentesats på 1,9 procent. Som forbruger har man max kunne investere 10.000 kr. i lånet.


På crowdfunding.coop.dk kan du lige nu investere en række andre grønne crowdfunding-projekter. Det gælder blandt andet:

Mewalii, plantebassered hygiejnebind

Repot, komposterbar potteskjuler

FAKTA om Coop Crowdfunding

Coop Crowdfunding er en online-platform, der siden 2017 har tilbudt både låne-, reward og donationscrowdfunding. På platformen kan danske virksomheder med en grøn profil rejse penge til nye tiltag med hjælp fra forbrugeren.

Exit mobile version