Forside Miljø København skal tage imod færre miljøbelastende krydstogtskibe

København skal tage imod færre miljøbelastende krydstogtskibe

Et krydstogtskib, der lægger til i en dansk havn, forurener ligeså meget som flere tusinde personbiler, der kører i byens gader. På billedet anløber et krydstogtskib Rønne Havn på Bornholm. Pressefoto

Antallet af krydstogtskibe, der ankommer til hovedstaden, skal reduceres markant, og der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å), som er klar med et politisk forslag.

Der skal færre krydstogtskibe til København. Sådan lyder budskabet fra Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet, der nu stiller forslag om det i Borgerrepræsentationen.

»Krydstogtturisme er langt fra bæredygtigt, og jeg mener ikke, turisternes økonomiske bidrag til byen opvejer den store negative klima- og miljømæssige belastning, som krydstogtskibene medfører,« siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde, som også er ansvarlig for Copenhagen Visitor Service også kendt som Københavns Turistinformation.

Forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt udledningen af partikler og NOx-forurening fra et krydstogtskib, der lægger til i en dansk havn. De har konkluderet, at det udleder samme mængde luftforurening som flere tusinde personbiler, der kører i byens gader.

23 procent flere krydstogtskibe

Siden 2015 er antallet af krydstogtskibe, der lægger til i Københavns havn, ifølge Danmarks Statistik steget med 23 procent. Sidste år skulle have været rekordår, hvor det var planlagt, at 349 krydstogtskibe skulle have anløbet Københavns Havn.

Men det er den forkerte vej for turismen, mener Franciska Rosenkilde:

»Hvis vi skal gøre os de mindste forhåbninger om at leve op til ambitionerne om bæredygtig byudvikling og turisme i Københavns Kommuneplan 2019 samt komme i mål med visionen om at blive verdens første C02-neutrale hovedstad i 2025, er vi nødt til at kigge på krydstogtturisme. Vi skal ganske enkelte have et opgør med den miljøbelastende form for turisme.«

»Jeg har stor sympati med de mennesker, der arbejder i turisme-erhvervet, og som lige nu er hårdt ramt pga. nedlukningen. Men det her forslag handler også om byens udvikling og om de værdier, vi ønsker for fremtidens hovedstad. Turister, der kun kommer til byen for at se de allermest kendte seværdigheder og for at shoppe på Strøget, presser især Indre By og beboerne. Så spørgsmålet er, om vi ønsker osende krydstogtskibe og masseturisme – eller om vi vil skabe en by, der er bæredygtig og god at bo i? Jeg hælder til det sidste, forklarer Franciska Rosenkilde.

Forslag fremlægges 4. marts

Hun stiller sit medlemsforslag i Københavns Borgerrepræsentation den 4. marts. Forslaget indebærer, at de relevante forvaltninger undersøger, om der kan lægges et loft over antallet af krydstogtskibe i København, og om der kan stilles strengere miljøkrav til de skibe, der anløber havnen.

I 2018 udledte krydstogtskibene i København cirka 17.000 tons CO2. Dette tal forventes at stige til 28.000 tons i 2030. Det fremgår af analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe. Analysen er lavet af Cowi A/S for Københavns Kommune.

Exit mobile version